fbpx

Soms wil je als ondernemer korting geven aan je klanten. Gewoon omdat je een bepaalde kortingsactie hebt, omdat iemand jou geholpen heeft, of omdat iemand een trouwe klant is. Korting geven kan op verschillende manieren.

 

Totaalbedrag of factuurregel?

Kijk even goed waar je precies korting op wilt geven? Is dat over het totaalbedrag of over een bepaalde factuurregel. Als het over een bepaalde factuurregel is dan moet je een nieuwe regel aanmaken voor de korting. Als het over het totaalbedrag is dan kun je de korting berekenen over het hele bedrag. In Moneybird is dit heel simpel. Je voegt onder aan de streep een kortingsregel toe en je bent klaar.

 

Factuurregel:

Factuurregel

 

Totaalbedrag:

Totaalbedrag

 

Vast bedrag

Je kunt ook gewoon een vast bedrag korting geven. In dit geval vul je gewoon een minbedrag in.

Vast bedrag

 

 

En wat als ik diensten tegen elkaar ruil?

Wij raden aan ‘barterdeals’ toch ook gewoon netjes te laten verlopen via facturen. Dat scheelt een hoop gedoe. Dus stel, een tekstschrijver factureert 500€ aan een boekhouder en ondersom precies hetzelfde. Dan moet je dit alsnog aan elkaar factureren en overmaken. Onder aan de streep maakt het niets uit maar het is dan in elk geval wel netjes in je administratie verwerkt. Ook heeft het een aantal voordelen.

  1. Je hebt duidelijk op papier wat je voor de ander hebt gedaan en wat dit ‘waard’ is en kunt op die manier beter bijhouden welke diensten/producten je hebt geleverd.
  2. Je omzet wordt hoger terwijl je winst hetzelfde blijft. Dit kan ik je voordeel werken als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten.

We hopen dat dit artikel het een en ander heeft opgehelderd wat betreft korting geven aan klanten. Heb je toch nog vragen? Schroom niet om contact met ons op te nemen.