fbpx

Het gebeurt weleens dat een klant te veel of te weinig betaalt waardoor er een betalingsverschil ontstaat. Is het een groot verschil? Dan kun je ervoor kiezen om het bedrag terug te storten naar je klant of je klant vragen om het verschil alsnog te betalen door middel van een betalingsherinnering. Gaat het echter om een klein bedrag? Dan kun je er in het online boekhoudprogramma Moneybird ook voor kiezen om het bedrag als afrondingsverschil te boeken. Vandaag vertellen wij je alles over hoe je een betalingsverschil in Moneybird oplost

 

Een betalingsverschil boeken in Moneybird

Je kunt een betalingsverschil op verschillende manieren verwerken. Welke manier je kiest, is afhankelijk van of je klant te veel of juist te weinig heeft betaald. Wanneer je klant te veel heeft betaald is het het handigst om dit te verwerken via het tabblad bank. Als je klant te weinig heeft overgemaakt, kun je er ook voor kiezen om het verschil rechtstreeks via de factuur te verwerken.

 

Categorie afrondingsverschillen toevoegen

Als je nog niet eerder een afrondingsverschil in Moneybird hebt weggeboekt, voeg je eerst de categorie afrondingsverschillen toe. Hiervoor volg je de volgende stappen:

Klik op het tandwiel>instellingen>categorieën. Klik vervolgens op toevoegen. Vervolgens kun je de juiste rechtsvorm van jouw onderneming selecteren. De categorie afrondingsverschillen staat daarna onder het kopje algemene kosten. Klik op toevoegen en opslaan om de categorie afrondingsverschillen toe te voegen.

 

Je klant heeft te veel betaald

Je kunt nu verdergaan met het verwerken van het betalingsverschil. In dit voorbeeld heb je een factuur gestuurd van €79,80 en heeft je klant €80,- naar je overgemaakt.Zoek nu de factuur waar het om gaat in het tabblad bank. Maak het bedrag dat achter de factuur staat kloppend met het totaalbedrag van de factuur. Je zult zien dat er een bedrag van €0,20 overblijft. Dit is het betalingsverschil. Wanneer je vervolgens op koppel volgende bedrag klikt, kun je de categorie afrondingsverschillen erbij zoeken en het bedrag hieraan koppelen. De betaling in verwerkt. De factuur staat op ‘betaald’. Het factuurbedrag is nu te zien met de resterende €0,20 gekoppeld aan een afrondingsverschil.

 

Je klant heeft te weinig betaald

Wanneer je klant te weinig heeft betaald, kun je dit op dezelfde manier verwerken zoals hierboven omschreven staat. Bij het kloppend maken van het totaalbedrag van de factuur in het tabblad bank, zie je nu dat er een minbedrag overblijft. Dit minbedrag kun je op dezelfde manier koppelen aan een afrondingsverschil.

Je kunt er ook voor kiezen om het verschil direct vanuit de factuur weg te boeken. Wanneer je in de factuur op registreer betaling klikt, kun je de transactie selecteren. De transactie zal nu verwerkt worden, maar de factuur blijft open staan. Klik nogmaals op registreer betaling in de factuur en kies daarna voor de optie afrondingsverschil. Nu zal de factuur op betaald komen te staan en het afrondingsverschil wordt weggeboekt in de categorie afrondingsverschillen.

 

Liever je boekhouding uitbesteden?

Je hebt in dit artikel kunnen lezen op welke manieren je een betalingsverschil kunt wegboeken in Moneybird. Voor meer uitleg, kun je ook altijd even onderstaand filmpje bekijken. Kom je er toch niet helemaal uit? Wij helpen je graag! Klik hier om vrijblijvend contact met ons op te nemen.