Btw-aangifte inboeken

Stap 1. Ga naar ‘inkomend’

Stap 2. Klik op ‘memoriaal’.

Stap 3. Selecteer het pdf-bestand dat je hebt gedownload na het doen van je btw-aangifte in de online omgeving van de Belastingdienst.

Stap 4. Vul bij ‘kenmerk’ in welke periode het betreft, dus welk kwartaal.

Stap 5. Selecteer de laatste dag van de betreffende periode
-Kwartaal 1: 31-03
-Kwartaal 2: 30-06
-Kwartaal 3: 30-09
-Kwartaal 4: 31-12

Stap 6. Selecteer bij de eerste regel categorie ‘te betalen btw’ (het totaal van 5.a), en neem het bedrag uit de pdf over bij ‘debet’.

Stap 7. Selecteer bij de tweede regel categorie ‘te vorderen btw’ (het totaal van 5.b), en neem het bedrag uit de pdf over bij ‘credit’.

Stap 8. Voeg een regel toe en selecteer ‘betaalde en/of ontvangen btw’. Kijk in de pdf welk bedrag er onderaan staat bij ‘totaal’. Krijg je geld terug? Dan zet je het bedrag onder debet. Moet je geld betalen? Dan zet je het bedrag onder credit.

Stap 9. Klik op ‘toevoegen’ en je bent helemaal klaar. Veel succes!