Inrichten basiscategorieën

Stap 1. Klik op het tandwiel rechtsbovenin, vervolgens op ‘instellingen’ en op ‘categorieën’. Klik dan op ‘toevoegen’.

Stap 2. Hier kan je de Moneybird categorieën zelf toevoegen. Wanneer je categorieën wil gebruiken specifiek voor jouw bedrijfsvoering, kun je deze los aanmaken. We adviseren om niet te veel verschillende categorieën te gebruiken.

Stap 3. Kies de rechtsvorm die voor jouw onderneming van toepassing is; eenmanszaak, maatschap, VOF of BV. Als zzp’er kies je eenmanszaak.

Stap 4. Klik op ‘algemene kosten’, vink alle kosten die je wil uitsplitsen en klik op ‘opslaan’. Kies bijvoorbeeld ‘advieskosten’,’kantoorbenodigdheden’, ‘telefoon en internet’ en ‘administratiekosten’.

Stap 5. Klik vervolgens weer op ‘toevoegen’.

Stap 6. Herhaal deze stap ook voor andere soorten kosten als ‘huisvestingskosten’, ‘auto van de zaak’ en ‘investeringen’.

Stap 7. Voor eigen geld in je bedrijf zoals privéstortingen, het inboeken van zakelijke (inkoop)facturen die privé zijn betaald of de fiscale oudedagreserve maak je een speciale privé-categorie. Klik op ‘ondernemer – privé’.

Stap 8. Voer de naam van de ondernemer in. Als zzp’er is dit je eigen naam. Ben je VOF? Doe dit dan voor alle vennoten. Vink alle vinkjes aan. Klik vervolgens weer op toevoegen.

Stap 9. Onder het kopje ‘veelgebruikte categorieën’ vind je andere belangrijke categorieën voor je administratie, zoals omzet- en kilometervergoeding. Deze categorieën zijn per rechtsvorm verschillend. Klik alle gewenste categorieën aan, klik op ‘opslaan’ en vervolgens weer op ‘toevoegen’.

Stap 10. Klik op ‘verkoopkosten’ en voeg de verkoopkosten die je verwacht te gaan maken aan. Denk aan ‘eten en drinken met relaties’, ‘online reclame’, ‘relatiegeschenken’ en ‘sponsoring’.

Veel succes!